12
okt
Ludas Viktor

Arany János Tehetséggondozó Program Országos Tanévnyitó Konferenciája

Kedves látogató! Ön egy olyan tartalmat olvas, amelynek információi a megjelenés idején pontosak voltak, de mára már elavultak lehetnek!

2016. október 7-én a Ferencvárosi Művelődési Központban tartották az Arany János Tehetséggondozó Program Országos Tanévnyitó Konferenciáját.

Az Arany János Tehetséggondozó Program (AJTP) 2000 őszén indult, jelenleg 23 intézménypárban, közel 3 ezer hátrányos helyzetű vagy rászoruló tanuló részvételével öt év alatt valósítja meg azt a célt, hogy a középiskola és a kollégium összehangolt tehetséggondozó rendszerben készítse fel a tanulókat tanulmányaik felsőoktatási intézményben történő folytatására. A támogatott fiatalok középiskolai tanulmányaik mellett a munkaerőpiacon jól hasznosítható informatikai tudást tanúsító ECDL vizsgát tehetnek, megfelelő szintű idegennyelv-tudást igazoló nyelvvizsga bizonyítványt, valamint gépjárművezetői engedélyt szerezhetnek. A résztvevő diákok jelentős része – több, mint 80%-a – bekerül a felsőoktatásba. Az Arany János Tehetséggondozó program az Arany János Kollégiumi és Kollégiumi-Szakiskolai Programokkal együtt bekerült a European Schoolnet által működtetett School Education Gateway (Az iskolai oktatás európai online felülete) portál iskolák számára összeállított európai eszköztárba.

A 2016/2017-es tanévben csaknem hatszáz tanuló kezdte meg tanulmányait a programot országosan megvalósító középiskolákban, köztük az idei tanévnyitó rendezvény házigazda szerepét ellátó Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Puskás Tivadar Távközlési Technikum Infokommunikációs Szakgimnáziumában és a vele együttműködő Táncsics Mihály Tehetséggondozó Kollégiumban.

A rendezvényen a meghívott köznevelési intézményvezetők és a programmegvalósítást helyi szinten irányító, koordináló pedagógusok szakmai előadásokat is meghallgattak, továbbá bemutattak egymásnak a programban kialakított, követésre érdemes jó gyakorlatokat.

Dr. Illés Boglárka az Emberi Erőforrások Minisztériuma ifjúságpolitikáért és esélyteremtésért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Tehetség Programot (NTP) mutatta be. Mint mondta idén 2,8 milliárd forintot tudtak az NTP-re fordítani. Ismertette, hogy milyen módon segítik a tehetségeket, hogy teljes mértékben a szakmai munkára tudjanak fókuszálni. Az NTP által létrehozott Bonis Bona díjat eddig 731 szakember vehette át. Tehetségkapu portál is elindult, melynek lényege, hogy alkalmas arra, hogy a tehetséggondozó műhelyeket beazonosítsa és megismerjék a különböző szakmai innovációkat.

A köznevelés helyzetéről és fejlesztési irányairól Sipos Imre, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős helyettes államtitkára adott tájékoztatást. A Kréta szoftverről és a KIR összekapcsolásáról is beszélt. Szóba került még a pedagógusok minősítése, az intézmények és a pedagógusok számának növekedése. Mint mondta, a pedagógus szakra jelentkezők száma növekedett.

Az OFI kutatásalapú tartalmi és módszertani fejlesztései, állandó kiadványairól Dr. Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója tartott előadást. Mint mondta, a rugalmas tanmeneteket már használják a pedagógusok, míg a tanulmányi standardokról jelenleg szakmai egyeztetés folyik. Az OFI főigazgatója a Fejlesszünk együtt programot is bemutatta, melynek lényege, hogy a pedagógusokkal közösen valósul meg a komplex természettudomány fejlesztése. A tankönyvek fejlesztéséről ismertette a kutatásalapú tankönyvfejlesztést, melynek eredményeként létrejöttek a kísérleti és az újgenerációs tankönyvek.

Benkő Beáta és Heller Ferenc intézményvezetők az együttműködés fontosságáról és a hétköznapok kihívásairól beszéltek.

Motiváltan motiválni! címmel Lénárd Sándor PhD., habil. ELTE PPK egyetemi docense, tanszékvezetője, intézetigazgatója tartott előadást. A motivációval kapcsolatos kihívásokról beszélt. Mint mondta, a gyors technológiai fejlődés és az elmagányosodás számos kihívást okoz.

Hozzáférés és esélyek a tehetséggondozásban címmel Dr. Kállai Gabriella tudományos az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főmunkatársa tartott előadást, melyben egy kutatást mutatott be. A kutatásból kiderült, hogy egyenletesen erős a tehetséggondozás az általános iskolai területen, de a kisebb településeken nagy gondot okoz a humánerőforrás hiánya.

Az AJTP-t megvalósító intézmények 2015/2016-os tanévben elért eredményei a monitori tapasztalatok tükrében témájában Spohn Beáta az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Arany János Programok szakreferense adott tájékoztatást. Mint mondta a programban összesen 2%-os a lemorzsolódás, ami igen jónak mondható. A programban résztvevő tanulók 84%-a pedig jelenleg is a felsőoktatásban tanul.

Budapesti tehetséges tanulók zenei előadásával zárult a délelőtt.

Az esemény délutáni része szekciófoglalkozások jegyében telt, ahol az intézményvezetők és a programfelelősök/programgazdák osztották meg egymással tapasztalataikat. Az intézményvezetők szekciójában többek közt az előkészítő évfolyamon végzett tantárgyi mérések tapasztalataival is megismerkedhettek a résztvevők. A programfelelősök, programgazdák szekciójában sok más mellett a tanári, tanulói motiváció kérdésköre mellett az Életrevaló programba és a Csillagprogramba is betekintést kaptak a résztvevők.

A honlapon található adatbázisban lévő tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művek elektronikus továbbhasznosítását előzetes írásbeli engedélyéhez köti. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést kifejezetten megtiltja.