1
már
Hegedűs Mihály

A „Disputa a köznevelésről” konferencián jártak az OFI munkatársai

Kedves látogató! Ön egy olyan tartalmat olvas, amelynek információi a megjelenés idején pontosak voltak, de mára már elavultak lehetnek!

A lengyeltóti Fodor András Általános Iskola 2016. február 26-án szervezte meg a XVII. Fodor Napokat, melynek keretében „​Disputa a köznevelésről”​ címmel konferenciát tartottak a Lengyeltóti Városi Művelődési Házban és Könyvtárban.

A lengyeltóti általános iskola „édes gyermeke”, a Disputa a köznevelésről nevű rendezvény idén már majdnem nagykorú, ugyanis tizenhetedik alkalommal rendezték meg a konferenciát. Számos rangos szakemberrel együtt az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet munkatársai is felkérést kaptak szakmai, köznevelést érintő előadások megtartására. A közös gondolkodás középpontjában a digitális kompetenciák fejlesztése, és a modern technika által kínált lehetőségek iskolai gyakorlatba építése állt. A hagyományoknak megfelelően a szakmai napra száznál többen érkeztek a környező iskolákból. 

Réti Mónika, kutató-elemző előadása (Hogyan gazdagítja a virtuális világ az aktív tanulás gyakorlatát?) arra mutatott példákat, hogy miként használhatók ki az információs és kommunikációs technológiás (IKT) eszközök adta lehetőségek akkor, ha a felfedeztető tanuláshoz tervez a pedagógus eredményesen működő tanulási környezeteket. Ezt a szemléletmódot több szinten lehet alkalmazni: akár kész tananyagok „finomhangolásával”, akár bátrabb adaptációval, de gyakorlott pedagógusok akár saját tananyagokat is készíthetnek. A hazai és nemzetközi gyakorlatból hozott példák ösztönzőleg hathatnak az alkotó gondolkodású pedagógusokra.

A rendezvény utolsó előadása hasznos információkkal szolgált a Nemzeti Köznevelési Portálról a résztvevő pedagógusoknak és a közoktatásban dolgozó kollégáknak egyaránt. Törőcsik Katalin, digitális tananyagfejlesztő a Nemzeti Köznevelési Portált (NKP), mint komplex tudásmegosztó rendszert mutatta be a résztvevőknek. Az NKP elérésétől és a profilbeállítás lépéseitől haladva jutott el a hallgatóság a tanulási-tanítási folyamatot támogató rendszer használatának részleteiig. A bemutató során az előadó kiemelte, hogy a portál jelenleg is több ezer kész tananyagelemmel rendelkezik, de a tanárok a portálon található feladatszerkesztővel saját oktatási anyagaikat és feladataikat is létre tudják hozni. 

A portál lehetőséget kínál arra is, hogy a pedagógusok a tanítással eltöltött évek során összegyűjtött segédanyagaikat és az általuk kifejlesztett feladatokat egységes, könnyen kezelhető rendszerbe foglalják. Ismertette a portál összetett kereső- és szűrőrendszerének működését, valamint a szűrőrendszert támogató metaadat-struktúra elemeit, valamint kiemelt figyelmet kaptak a tankönyvekhez rendelt interaktív feladatokból, animációkból, kisfilmekből és szemléltető anyagokból álló kiegészítő tartalmak. A tanároknak lehetőségük van a portálon már elérhető és a felhasználók által rögzített anyagokból összetett tartalmakat létrehozni, amelyek ismeretátadásra, szintfelmérésre vagy önálló fejlesztésre is alkalmasak. 

A bemutató végén a résztvevők közösen megoldottak egy interaktív feladatot, mely a Jelek és jelrendszerek témakörhöz kapcsolódott. A feladatban valóságos és fiktív közlekedési táblákat kellett értelmezni, és ezek képi üzeneteit mondatokká kellett alakítani. A játékba feledkezve, vidám hangulatban zárult az előadás.

A honlapon található adatbázisban lévő tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művek elektronikus továbbhasznosítását előzetes írásbeli engedélyéhez köti. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést kifejezetten megtiltja.