24
szep
Ludas Viktor

Mentori konferenciát rendezett az OFI

Kedves látogató! Ön egy olyan tartalmat olvas, amelynek információi a megjelenés idején pontosak voltak, de mára már elavultak lehetnek!

Az OFI kétnapos konferenciát szervezett azzal a céllal, hogy a mentori feladatokkal foglalkozó pedagógusok számára olyan információkat, gyakorlatban szerzett tapasztalatokat közvetítsen, melyekkel a pedagógusok eredményesebb munkavégzéséhez járulhatnak hozzá. Beszámolónkat videós összeállítással is kiegészítettük.

A konferencián elhangzott előadások PPT-i elérhetők az oldal alján.

Pompor Zoltán (főigazgató-helyettes, OFI) megnyitó beszédét követően Stéger Csilla (főosztályvezető, Oktatási Hivatal) "A mentorálás európai gyakorlatai" címmel tartott előadást. Bemutatta a finn modellt, amely az egymástól tönrténő tanulásra épít. A kezdő és a tapasztalt pedagógusok kölcsönös tanulása számos új lehetőséget nyitott meg Finnországban. A sikeres megvalósulás fontos feltétele a nyitott atmoszféra, a konkrét szabályok, és egy megfelelő helyszín. A finn rendszerben megnő a reflektivitás, a szakmai identitás fejlődése, a pedagógusok pályával való elégedettsége is megfigyelhető.

Kovács István Vilmos (kutató-elemző, OFI) a pedagógusképzésen belüli diszcipllína - pedagógia - pszichológia területeinek összhangjára hívta fel a figyelmet. Mint mondta, fontos, hogy ezen területek együttműködésben segítsék a pedagógus hallgatók szakmai fejlődését. Kiemelte, hogy mindenki lehessen mentor, mert mindenki jó valamiben valamint, a kölcsönös tanulás folyamatában fontos figyelembe venni a mentorált kritikai észrevételeit is. Mentori munka nem más, mint felkészítés az élethosszig tartó tanulásra. Mit tanulhat a mentorált? – tette fel a kérdést az előadó, mint kifejtette: nem csak szakmát, hanem eligazodást a tanári világban.

Dr. Kotschy Andrásné (szakfelelős, Oktatási Hivatal) a mentorok feladatairól és a portfólió összefüggéseiről beszélt, Dr. Szivák Judit (egyetemi docens, oktatási dékánhelyettes, ELTE-PPK) pedig kiemelte, hogy a figyelem középpontjában most már nemcsak az áll, hogy a pedagógusok munkájának minősége alapvetően határozza meg a köznevelési rendszer minőségét, hanem az is, hogy milyen további tényezők képesek a legjobban támogatni a szakma fejlődését. A pedagógusszakmáról való gondolkodásban éppen ezért különösen fontossá válik, hogy a szakma legkiemelkedőbb képviselőinek szerepét, feladatát, tevékenységeit hogyan értelmezzük.

Hámori Veronika (nyugalmazott igazgató, Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium) kiemelte, hogy az új jogszabályi háttér kötelezővé tette azt a jó gyakorlatot, hogy az iskolába érkező kezdő pedagógusokat szakmailag egy mentor támogassa.

A honlapon található adatbázisban lévő tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művek elektronikus továbbhasznosítását előzetes írásbeli engedélyéhez köti. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést kifejezetten megtiltja.